Business etiquette – Lucruri mici de valoare mare

Succesul afacerilor depinde de oameni. Ca orice truism adevărat, rămâne să ne descurcăm pe cont propriu. Amintindu-ne că lucrurile mici fac ca oamenii să se simtă mari (ca să nu spun că diavolul este în detalii), fapt mai mult decât adevărat în percepţia interpersonală, merită să mai zăbovim puţin timp discutând despre bunele maniere.

 
Modul în care ne comportăm, comunicăm şi ne îmbrăcăm demonstrează respectul pe care îl oferim, dar şi îl cerem de la ceilalţi. Oamenii îşi formează rapid o părere despre noi tocmai din aceste elemente (preponderent vizuale) şi ele compun o imagine personală formată din atractivitate, încredere, agresivitate şi inteligenţă. Această imagine personală se formează cu mult înainte de a ne putea demonstra competenţa în mod real. Aceste elemente sunt importante atât la nivel personal, dar ele se leagă psihologic şi de cultura organizaţională căreia îi aparţinem şi o reprezentăm în fiecare moment al interacţiunilor cu ceilalţi.

 
Chiar dacă aceste aspecte sunt importante pentru oamenii din vânzări, mult mai important este să conştientizăm că fiecare dintre noi oferă (vinde) sau cere (cumpără) ceva. Fie că suntem un competitor sau un aliat, reprezentăm o firmă, departament sau pe noi înşine, şi trebuie să o facem în modul cel mai plăcut.

 
Miezul etichetei în afaceri se referă la a te simţi confortabil în jurul oamenilor şi să-i faci de asemenea, să se simtă confortabil cu tine în toate situaţiile sociale. De aici decurg multe alte aspecte importante: construirea relaţiilor, comunicarea interpersonală, branding-ul personal, auto-prezentarea, managementul conflictelor, etc.

 
Multe dintre comportamentele abrazive (date de lipsa de respect sau curtoazie) sunt neintenţionate, dar cu efecte negative greu de cuantificat (neavând niciodată şansa unei a doua „prima impresii”). Din acest motiv, personal mă ghidez după un principiu uman „nu diferenţia după poziţia sau puterea din organizaţie”. Acum, fără să par eu o persoană lipsită de respect (faţă de poziţiile formale superioare), un director, un asistent sau orice alt angajat merită acelaşi tratament onest şi cu consideraţie. Doar dacă îmi amintesc ce important era un asistent care avea să multiplice câteva documente importante (asistent care avea să promoveze rapid în ierarhie), sau chelnerul de care depindeam întreg grupul pentru un prânz de 1 oră într-o zi de training) îmi dau seama că este un principiu operant sănătos.

 
Chiar dacă bunele maniere ofereau un start bun în orice relaţie şi asta de când lumea, în ziua de astăzi, acestea mi se par mai importante mai mult decât oricând. Asta datorită interacţiunilor mai rare faţă-în-faţă pentru care am dezvoltat mici temeri (preferăm mijlociri tehnologice pentru a comunica) şi creşterea numărului de contacte pe care le avem cu clienţi, parteneri, competitori.

Fie că ocupăm o poziţie de entry-level într-o firmă, suntem o persoană care are contacte frecvente cu clienţii sau conducem propria afacere, câteva reguli utile pentru a dezvolta relaţiile personale cu ceilalţi.

Introduceri şi prezentări
– înaintea unei întâlniri sau a unui eveniment, împrospătaţi-vă memoria cu elementele personale despre oamenii cu care este posibil să vă întâlniţi
– o regulă de bază spune că persoanele cu poziţii superioare sunt prezentate primele, dar ce facem când vream să prezentăm doi clienţi? O recomandare ar fi să prezentăm întâi persoana pe care o cunoaştem mai puţin, astfel cream un cadrul în care aceasta să se sită mai bine.
– pe lângă strângerea de mână, un „îmi pare bine că vă cunosc” sau „mă bucur că vă întâlnesc” spus cu entuziasm (şi cu un contact vizual) va întări apropierea,
– dacă uitaţi numele unei persoane, aveţi mai multe variante de a trece peste acest moment (care se poate întâmpla oricui)
– în modul cel mai cald exprimaţi-vă bucuria că vă revedeţi şi întrebaţi ce a mai făcut de la ultima întâlnire (poate va oferi indicii utile pentru reîmprospătarea memoriei)
– continuaţi discuţia în mod cordial evitând folosirea oricăror nume
– prezentaţi întâi persoana pe care o cunoaşteţi. („Îl cunoşti pe Andrei Cristoiu, colegul meu?”). Prezentarea în această ordine va face ca persoana „necunoscută” să se prezinte singură
– ultima variantă (în cazul nereuşitei cu celelalte) este recunoaşterea blocajului mental.
– Schimbul de cărţi de vizită urmează şi ea o strategie. Oferiţi întâi cartea dvs. de vizită şi cereţi apoi pe cea a partenerului. Excepţie cazul în care cealaltă persoană este superioară (cu cel puţin un nivel ierarhic), în acest caz aşteptaţi iniţiativa celeilalte părţi. Foarte important oferiţi o singură carte de vizită, altfel puneţi partenerul în situaţia de a deveni un broker pentru serviciile dvs.
– dacă în timpul unei conversaţii vi se oferă o critică (chiar într-un mod constructiv) nu răspundeţi cu „îmi pare rău” sau „am înţeles”. Veţi fi mai respectaţi dacă răspundeţi cu un „mulţumesc, mi-aţi spus ceva la care merită să mă gândesc mai mult” sau „mulţumesc pentru feedback”
Cristian Popescu, senior trainer BEST Consulting

© 2013 Best Consulting . Website realizat de agentia Limonade